tisdag 6 januari 2015

Kommentarfunktionens vara eller icke vara



Christna Löfving, lärare och författare till boken Digitala verktyg och sociala medier i undervisningen tänker så här om kommentarfunktionen i bloggar:

"Man kan välja att ha kommentarfunktionen påslagen eller avstängd. Jag vet att en del lärare stänger av kommentarfuktionen på elevernas bloggar för att ingen ska kunna skriva något otrevligt. Det ser av ren välvilja. själv har jag funderat i de barnorna, men efter att ha bloggat i många år har jag insett att en övervägande del av alla kommentarer på privata bloggar är positiva och uppmuntrande. Även i elevbloggar.

När mina egna elever bloggade var det snarare avsaknaden av kommentarer som fick dem att brista i motivation att producera nytt material för sin blogg. Läser ingen min blogg? frågade de. Det finns exempel på författare som har kommenterat elevernas recensionsbloggar och därmed fått eleverna att bli motiverade att nästa gång skriva ännu bättre recensioner.

Jag skulle definitivt vilja rekommendera att man har kommentarfunktionen påslagen, annars går mycket av poängen med en blogg förlorad. Vill man kan man som lärare godkänna kommentarerna innan de visas på bloggen. Det gör man genom att lägga in sin e-postadress i bloggverktygets administration. Det kan vara något atty täka på om man arbetar med blogg med yngre elever." (s 87)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.